زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

بت ود





بُت ودّ از بت‌های عرب جاهلی قبل از اسلام است که در سرزمین عربستان پرستش می‌شد. هنگام ظهور اسلام، بت ود در اختیار بنی عامر بوده‌است.


۱ - معرفی قرآنی



در قرآن از آن بدین صورت یاد شده است: «و قالوا لا تذرنّ ءالهتکم و لاتذرن ودّا و لا سواعا و لایغوث و لایعوق و نسرا؛ و گفتند از معبودان خود دست برندارید، مخصوصاً ودّ، سواع، یغوث، یعوق و نسر را رها نکنید.»
این بت‌ها را ابتدا قوم حضرت نوح (علیه‌السّلام) می‌پرستیدند و پس از ایشان، اعراب به پرستش آن‌ها پرداختند. اینان بت‌هایی بودند که بعد از طوفان نوح در زیر گل‌ و ‌لای مدفون شده بودند، تا زمانی که دوباره سر برآوردند.

۲ - جایگاه و خاستگاه



«ود» یکی از نام‌های ماه در متون عربستان جنوبی، ثمودی و لحیانی بوده است. این بت در «دومة الجندل» مقام داشته است و عرب‌های جنوبی در یمن، الهه‌های خویش را «ثالوث مقدس» ـ که همان ماه، خورشید و زهره بودند ـ می‌پرستیدند.
عوف بن عذره این بت را به وادی‌القری آورد و در دومة الجندل نهاد. عوف، پسرش را عبد ودّ (بنده ودّ) نامید. در زمان پیدایش اسلام، بت ودّ در اختیار «عامر بن عبد ودّ» بوده‌است.

۳ - صاحبان ودّ



ودّ، به شکل مرد و الهه بزرگ بود که شوهر محسوب می‌شد. این بت متعلق به طایفه بنی‌کلب بود و هنگام ظهور اسلام نزد «بنی عامر» قرار داشت که پرده دار آن نیز بودند.

۴ - سرانجام ودّ



در بازگشت از جنگ تبوک، پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، به خالد بن ولید مأموریت داد و او را به سوی پرستشگاه ود فرستاد. خالد آن بت را شکست و بتخانه را ویران ساخت.

۵ - پانویس


 
۱. نوح/سوره۷۱، آیه۲۳.    


۶ - منبع



سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «اصنام»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۴/۱۸.    



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.